Aktualności


Zajęcia prowadzone przez panią pedagog

11 maja uczestniczyliśmy w zajęciach prowadzonych przez panią pedagog Elę Barszczewską.Tym razem pod hasłem ,,Tak- potrafię" i Tworzymy klasę"
Świetnie się bawiliśmy, a przy tym odnaleźliśmy w sobie mnóstwo umiejętności, które nabyliśmy do tej pory.
Pani Elu dziękujemy za ciekawe i kreatywne zajęcia.















Miód z mniszka lekarskiego

Dzisiaj jedliśmy kanapki z serkiem wiejskim i miodem z mniszka lekarskiego. Apetyt dopisywał wszystkim na tyle, że nie mieliśmy czasu na robienie zdjęć.Musieliśmy pomagać naszej wychowawczyni w robieniu następnych porcji, bo wszystko znikało w zawrotnym tempie.






Konkurs piosenki religijnej

14 maja w Szkole Podstawowej Nr 6 w Suwałkach odbył się Międzyszkolny Konkurs Piosenki Religijnej.I tym razem nasza koleżanka Natalka Porada okazała się bezkonkurencyjna. W swojej kategorii wiekowej zajęła I miejsce.Tak duży talent drzemie w skromnej Natalce.Po raz  kolejny gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.




Wizyta w Midicentrum

15 maja wybraliśmy się do Midicentrum. W tym dniu zajęcia dedykowane były Czarnej Hańczy.Zostaliśmy wprowadzeni w temat dzięki kamishibai. Zapraszamy na  fotorelację z tych zajeć






























Konkurs piosenki ,,Sing a Song"

Po raz trzeci odbył się w naszej szkole konkurs piosenki anglojęzycznej ,,Sing a Song"Pierwsze miejsce w wyżej wymienionym konkursie zdobyła nasza utalentowana koleżanka Natalka Porada.Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.



25 kwietnia uczniowie klas trzecich naszej szkoły wzięli udział w projekcie ,,KidSport"Jego celem jest przybliżenie aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania.Projekt przeprowadzili uczniowie Technikum Nr 4 w Suwałkach, uczący się na kierunku technik- handlowiec wraz z piłkarzem  Klubu Piłkarskiego Wigry Suwałki- Maciejem Radaszkiewiczem.

Na zdjęciu wspólnie z naszymi koleżankami i kolegami  z klasy  III C wraz z wychowawczynią panią Bogusią Okrągłą.



































Nasze fotorelacje z kodowania








WYCIECZKA DO WARSZAWY






















































































Wizyta w Midicentrum



















ŚWIĄTECZNE KODOWANIE







ZADANIE W PROGRAMIE






Gratulujemy Kasi 


Nasza koleżanka Kasia Waraksa zajęła III miejsce w Powiatowym Konkursie Plastycznym
,, Mój wymarzony zawód"



Wizyta przedszkolaków


W dniu 2 marca odwiedziła naszą klasę grupa Motylków - przedszkolaki z Przedszkola Nr 10 im. Marii Konopnickiej w Suwałkach.Nasi młodsi koledzy i koleżanki poznają zawody. Dzisiaj bliżej poznali zawód nauczyciela, a tym samym stało się to okazją do wspólnej zabawy i poznania specyfiki pracy szkoły. Razem zatańczyliśmy taniec kowbojski, rock and rolla, kodowaliśmy i wykonaliśmy pracę plastyczną. Nasi goście dowiedzieli się ,, Dlaczego dzwoni dzwonek?
































Zaraziliśmy naszych młodszych kolegów i koleżanki kodowaniem. Ozoboty ,, podbiły serca naszych gości








HARCERZE

W naszej klasie mamy osoby należące do drużyny zuchów: Natalia Porada, Natalia Balcer, Maja Komorowska, Wiktor Gusiew. Z okazji Dnia Myśli Braterskiej nasze koleżanki ubrały mundury. Tym samym wzbudzając zachwyt kolegów i koleżanek.







ZAJĘCIA INTEGRUJĄCE KLASĘ

23 lutego pani pedagog- Elżbieta Barszczewska przeprowadziła zajęcia integrujące klasę. Poznaliśmy  sposoby wyrażania złości.Bawiliśmy się świetnie.Już nie możemy doczekać się kolejnych zajęć.











Przed świętami braliśmy udział w projekcie pani Anny Świć "Czekając na Święta uczymy dzieci programować"? Wczoraj dotarły  do nas dyplomy zarówno dla szkoły jak i nauczyciela. Dodatkowo zostaliśmy obdarowaniu wspaniałą książkę autorstwa Anny Świć "Kodowanie na dywanie". Jeszcze raz dziękuję wszystkim uczniom za udział w projekcie.
Wszystkie osoby, które wzięły udział w projekcie świątecznym dostały możliwość automatycznego dołączenia do programu. Tak więc ruszamy w dalszą drogę z kodowaniem i  tym samym bierzemy udział w  I edycji  ogólnokrajowego programu ,,Uczymy dzieci programować”





Audycje z Suwalską Orkiestrą Kameralną to bogato ilustrowane dźwiękami zajęcia realizowane przez instrumentalistów i pedagogów w formie dowcipnych spektakli z aktywnym udziałem młodych widzów. Największym atutem spotkań jest wykonywana na żywo muzyka, która uwrażliwia i pobudza wyobraźnię.
Tym razem poznawaliśmy polskie tańce narodowe. Przy taktach muzyki wystąpił Zespół Pieśni i Tańca ,, Suwalszczyzna”









WALENTYNKI
 












































































































KONKURS KOLĘD




Przed świętami  w naszej szkole odbył się Konkurs Kolęd i Pastorałek dla uczniów  klas trzecich , którego organizatorem była nasza wychowawczyni- pani Lucyna.Uczestnicy i  publiczność dopisała. Komisja w składzie panie: Grażyna Świacka, Janina Ołów i Monika Turowska wyłoniła zwycięzców konkursu. A  oto i oni:
I miejsca zdobyli:
- Julia Fałtynowicz - kl. III A
- Elisa De Caro- kl. III D
- Leon Maćkowiak- kl. III F
- Maja Godlewska- klk. III A
- Maja Szturgulewska- kl. III D
- Anna Opolska- kl. III A
- Weronika Kubik- kl. III F
- Natalia Porada- kl. III D
- Maja Godlewska- kl. III A
- Patrycja Ulewicz- kl. III A
Miejsc drugich i trzecich nie przyznano.

Wszystkim uczestnikom konkursu gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.














Zadania konkursowe z EduSense

To już ostatni tydzień zmagań konkursowych. Bawiliśmy się wyśmienicie podczas wykonywania kolejnych zadań. Przecież to nie tylko zabawa, lecz nauka.
Nasza wychowawczyni pani Lucyna zachorowała, a przecież mieliśmy kodować. Nasza praca nie poszła na marne, ponieważ dzięki zaangażowaniu  pani Grażynki Świackiej - wychowawcy klasy II C mogliśmy wykonać zadania konkursowe.Bawiliśmy się znakomicie. Dziękujemy również wszystkim nauczycielom, którzy podczas nieobecności,, naszej pani" prowadzili z nami lekcje.

Dzisiaj ze zgromadzonych obrazków układaliśmy sudoku.


























Ze wszystkich do tej pory przeprowadzonych zadań konkursowych podobała nam się praca z Ozobotami. Tym razem nie mogliśmy powtórzyć tej aktywności. Tak więc zdecydowaliśmy się na ,,Zakodowaną gimnastykę" Czy to zadanie sprawiło nam radość? Zdjęcia chyba ,,mówią" same za siebie.




























Inscenizacja Bożonarodzeniowa 

13 grudnia uczniowie klasy III C zaprezentowali rodzicom Przedstawienie Bożonarodzeniowe, które wprowadziło zaproszonych gości w świąteczny nastrój. Rodzice mieli okazję obejrzeć inscenizację oraz wysłuchać wierszy mówiących o bożonarodzeniowych tradycjach. Uczniowie zaśpiewali wiele kolęd i wręczyli swoim rodzicom samodzielnie udekorowane przez siebie pierniczki.



Przed nami drugi tydzień zmagań konkursowych z EduSense

Zakodowane krzesła z warunkami

Do zadania wykorzystaliśmy krzesła. Na jednym krzesełku położyliśmy  zieloną kartkę (to było miejsce startu),Zamieniliśmy się w roboty i wskazywaliśmy  kolejnymi komendami sposób dojścia do krzesła - mety. Zadanie utrudnialiśmy wprowadzając warunki. To kolejny dzień, który sprawił nam dużo radości.





,,Obrazek w instrukcji słownej ukryty”


Za pomocą słownej instrukcji wykonaliśmy obrazek. Oto poniższa instrukcja:
Kratki i kolorowe kubeczki w obraz zamienione
Posłuchaj instrukcji a powstanie drzewko pięknie ozdobione
Zacznij od dołu maty, popatrz w lewą stronę
To ważna informacja, dzięki niej zadanie będzie ułatwione
Z jednej i drugiej strony po cztery kratki powinny być pozostawione
A w środku dwa brązowe kubeczki niech będą postawione.
Wznieśmy się poziom wyżej, kolor zmieńmy na zielony
Zostawmy po 2 puste miejsca z lewej i prawej strony
Idziemy jeszcze wyżej, robimy to samo
Mamy już dwa piętra gałęzi, ale to ciągle jest mało.
Dwa kolejne piętra będą ze sobą tożsame
Porównując z aktualnymi to z każdej strony po jednym kubeczku mają zabrane
Idziemy jeszcze wyżej zasada ta sama
Kolor zielony, dwa piętra i znowu szerokość po jednym kubeczku z każdej strony zmniejszana
Teraz kolor się zmienia, weź do ręki żółty, wjedź piętro wyżej, ułóż go równiutko na środku
To będzie czubek choinki, kładąc go pilnuj symetrycznego porządku
Teraz ozdób choinkę kolorowymi kubkami
Jak to zrobisz? To już zależy od Ciebie, sami jesteśmy ciekawi.
Oto co przedstawiał zakodowany obrazek:





















,,Ślimak - domino z kolorami i cyframi"

Do tego zadania potrzebowaliśmy kolorowych kół z cyframi od 1 do 10. Układaliśmy z nich domino w kształcie ślimaka pilnując się zasady, że mogą łączyć się ze sobą takie same cyfry lub takie same kolory.











Zbierz wszystkie bombki - zabawa terenowa

Kolejne zadanie polegało na rozłożeniu w szkole w kilku miejscach bombek. Następnie przy pomocy strzałek, różnego rodzaju informacji, musieliśmy  odnaleźć  drogę do nich. Podzieliśmy się na dwie grupy. Jedna jak i druga drużyna odnalazła skryte bombki.To zadanie skojarzyło się  nam z zabawą :,, podchody”Na pewno jeszcze wrócimy do tej zabawy. Teraz czekają nas Jasełka Klasowe, a czas biegnie nieubłaganie.












Zakodowana gimnastyka


Do zadania były nam potrzebne koła z cyframi. Każdy kolor koła to było inne ćwiczenie gimnastyczne np: podskok, przysiad, obrót itp., cyfra natomiast wskazywała nam  liczbę powtórzeń danej aktywności. Układaliśmy  planszę z kilkunastu kół, na środku kładliśmy  kubeczek . Takie robiliśmy ćwiczenie, na którym kole w danym momencie był kubeczek. Na kolejne lekcji wychowania fizycznego powtórzymy tą zabawę.























Kodowania ciąg dalszy

Oto kolejne zadanie konkursowe : ,,Zamień się w robota"
Przygotowaliśmy  kwadraty w kolorach: czarnym, czerwonym, zielonym, niebieskim. Zamieniliśmy się w roboty. Ułożyliśmy trasę z kolorowych kwadratów (tak jak trasę dla ozobota). Pomiędzy czarne kwadraty, wstawiliśmy kolorowe kwadraty kierując się sekwencjami z karty kodów dla ozobotów. To była świetna zabawa, którą poprowadziliśmy na szkolnym korytarzu. Wspieraliśmy się nawzajem. Zabawa była przednia.










Kolejne zadanie z kolorowymi kubeczkami ,, Jakiej cyfry brakuje?" polegało na stworzeniu przez dziecko ciągu liczbowego zgodnie z przyjętą przez siebie zasadą.Kiedy ciąg jest już utworzony dwa, trzy kubeczki zakrywamy kubeczkami w tym samym kolorze, tym samym zasłaniając cyfrę na kubeczku.Zadaniem dziecka jest ustalenie jaka cyfra ukryła się pod kubeczkiem.Następnie wskazanie reguły, na której opierał się dany ciąg.To nie było wcale takie proste.









Jednym z zadań offinowych jest zadanie  ,,Zachowaj kod"Wpadliśmy na pomysł, że zamiast kubeczków możemy wykorzystać sowy wykonane przez naszych kolegów i koleżanki z klasy II C .


Praca z Ozobotami


Dzięki uprzejmości pań : Małgorzacie Poll i Monice Domagale mogliśmy po raz pierwszy popracować z ozobotami. Naszym zadaniem było zaprogramowanie Ozobota za pomocą sekwencji kodów. Chcielibyśmy zatrzymać Ozoboty na dłużej. To była świetna zabawa.







































MIKOŁAJKI

Dzisiaj, czyli 6 grudnia odwiedził nas Święty Mikołaj z workiem pełnym prezentów.
Nie obyło się bez kodowania.Powstały piękne choinki i gwiazdki.







WIZYTA W MIDICENTRUM

5 grudnia wybraliśmy się do Midicentrum. Jak zwykle bawiliśmy się świetnie.



Konkursowych zmagań z EduSense ciąg dalszy

Dzisiaj na lekcji wychowania fizycznego wykonaliśmy kolejne zadanie polegało na stworzenie kodu - drogi od startu do mety (choinki) z zachowaniem warunku, że droga musi prowadzić od najmniejszej bombki poprzez średnią, największą aż do choinki.To była inna lekcja niż wszystkie dotąd.















KONKURS Z EDUSENSE


Dzisiaj rozpoczęliśmy naszą adwentową przygodę z kodowaniem.Bierzemy udział w konkursie organizowanym przez Edusense i Kodowanie Na Dywanie.Konkurs ma za zadanie zainteresować programowaniem szeroką grupę odbiorców w różnym wieku i o różnych umiejętnościach z zakresu programowania.
Codziennie będziemy wykonać jedno zadanie związane z programowaniem, przypisane do danego dnia w kalendarzu adwentowym. Raz w tygodniu otrzymamy opis 15 zadań . Należy z nich wybrać 5.
Zadania będą pogrupowane w 3 kategorie:
- karty pracy z Ozobotem
- zadania offinowe
           - zadania z wykorzystaniem sprzętu komputerowego.
My skupimy się na zadaniach offinowych, ponieważ nie dysponujemy ozobotami.
Swoje przygodę z programowaniem rozpoczęliśmy wykonaniem kalendarza adwentowego.

NASZ KALENDARZ ADWENTOWY


Nasze  pierwsze zadanie polegało na zakodowaniu bałwanka, czyli stworzeniu go na polach za pomocą podanych współrzędnych.
Zakodowaliśmy bałwanka na kartkach oraz na macie do kodowania.Dzisiejszy dzień uważamy za bardzo udany.














ANDRZEJKI




























































































Eksperymentów ciąg dalszy

   1. Jak bez wysiłku nadmuchać balon

Do balonu wsypujemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej. Następnie do przygotowanej szklanej butelki wlewamy około 3/ 4 szklanki octu. Na butelkę nakładamy balon z wcześniej przygotowaną zawartością. Teraz już obserwujemy, jak balon pod wpływem reakcji został napompowany.








 2.Ognioodporny balon

Do wykonania naszego eksperymentu "Ognioodporny balon" potrzebowaliśmy: 1 balonu , wody, świeczki, zapalniczki, lejka.
Do balonu należy nalać wody (my użyliśmy w tym celu lejka).
Następnie należy nadmuchać i zawiązać balon.
Zapalmy świeczkę i powoli zbliżany do niej balon.
Należy pamiętać, że balon może dotykać ognia tylko w miejscu w którym jest w środku woda (w innym przypadku balon pęknie natychmiast.
A  oto i nasz ognioodporny balon :-)
Dlaczego tak się dzieje?
Otóż odpowiedź jest całkiem prosta. Balon wykonany jest z gumy, która jest bardzo dobrym przewodnikiem ciepła które oddaje wodzie, przez co temperatura gumy zawsze jest poniżej 100 stopni Celsjusza, tym samym balon nie może się spalić, powodując, że staje się ognioodporny. 

















3.    Niewidoczny list

Niewidoczne pismo otrzymuje się pisząc na grubszym papierze stalówką maczaną w occie. Po wyschnięciu kartki pismo jest niewidoczne dla naszego oka. Można je wywołać trzymając kartkę nad płomykiem świecy. W miejscach zwilżanych octem celuloza zostaje przekształcona w acetylocelulozę o niższej temperaturze spalania. I tak ciepło dostarczane przez płomyk świecy powoduje tu najpierw zaczernienie liter.
Możemy doradzić, że lepsze efekty uzyskamy, gdy zamiast octu użyjemy mleka.















,,Niektórzy lubią poezję.
Niektórzy- czyli nie wszyscy .Nawet nie większość wszystkich ale mniejszość.
Nie licząc szkół, gdzie się musi, i samych poetów, będzie tych osób chyba dwie na tysiąc”
                                                                                       Wisława Szymborska                             
Pisanie jesiennych wierszy sprawiło nam dużo radości.














Tkanie na krosnach

Dziękujemy, że Maja przyniosła krosna, na których zademonstrowała nam jak wygląda tkanie na nich.










Audycja Muzyczna w Suwalskim Ośrodku Kultury

10 listopada wybraliśmy się do SOK na audycję muzyczną. Audycje z Suwalską Orkiestrą Kameralną to bogato ilustrowane dźwiękami zajęcia realizowane przez instrumentalistów i pedagogów w formie dowcipnych spektakli z aktywnym udziałem młodych widzów. Największym atutem spotkań jest wykonywana na żywo muzyka, która uwrażliwia i pobudza wyobraźnię. Muzyka staje się ciekawą opowieścią, ilustrowaną konkretnymi utworami, a poszczególne pojęcia muzyczne – jej bohaterami, z którymi odkrywamy świat dźwięków.







Wyjście do kina


27 października wybraliśmy się na film,, Potworna rodzinka” 


,,Potworna rodzinka” to  historia o nieszczęśliwej rodzinie, która stawiając czoła przeciwnościom losu uczy się na nowo bliskości. Bohaterowie uczą jak wznosić się ponad ograniczenia i uprzedzenia, aby rozwiązywać konflikty w rodzinie, która wciąż pozostaje najważniejszą komórką społeczną.






Nietypowa lekcja języka angielskiego

Pani Agnieszka Zaborowska  postanowiła urozmaicić naszą lekcję języka angielskiego i przy okazji nauki pór roku zorganizowała Harvest Festiwal( Święto Zbiorów). Dowiedzieliśmy się jak mieszkańcy w Wielkiej Brytanii przygotowują się do tego dnia i za co dziękują. Udało się nam również odgadnąć nazwy warzyw i owoców, które potem wzbogaciły nasze drugie śniadanie.






Nasze zielniki

Kto w dzisiejszych czasach, w dobie Internetu, robi jeszcze zielniki? I po co niby, skoro wujek Google wie wszystko o roślinach?
Są tacy zapaleńcy! To my uczniowie klasy III D. W swoich zielnikach umieściliśmy mnóstwo gatunków popularnych drzew liściastych, ziół, warzyw. Mogłoby się wydawać, że to rozrywka dla oderwanych od rzeczywistości botaników – pasjonatów. Jednak, kto spróbuje stworzyć swój własny zielnik, może się spodziewać istnych czarów: zieleń będzie mu się mienić mnóstwem odcieni,
a powstająca stopniowo księga roślin może dać niemałą satysfakcję. Zwykły spacer przemieni się
w wyprawę odkrywców, a uczniowie w poszukiwaczy!
Moda na tę formę zbioru roślin zaczęła się w XVI wieku. Zielniki nazywane były najczęściej „suchymi ogrodami. A czym jest dla nas zielnik? Źródłem wiedzy o tym, co nas otacza, i świetną zabawą. Po prostu. Przecież trzeba najpierw wyjść z domu, wyszukać rośliny, pozyskać, oznaczyć, opisać, wysuszyć, oprawić. A wiedza sama, zupełnie niechcący wchodzi do głowy!
Tworzenie zielnika to prawdziwa sztuka. Oczywiście można zrobić zielnik byle jak, tylko po co? Można też bez szkody dla przyrody zebrać liście i stworzyć całkowicie ekologiczny zbiór. Inwestujemy (lub wypożyczamy z biblioteki) w dobry atlas roślin i klucz do oznaczania. Ruszamy w teren, wyszukujemy rośliny, porządkujemy zbiory, opisujemy je i suszymy dokładnie. Układamy rośliny
w formie zielnika i jesteśmy dumni z dobrze wykonanej pracy!

























1.     Naładowany balonik

Ładujemy  ujemnie nadmuchany balonik  poprzez pocieranie o włosy lub ubranie. Nastawiamy w zlewie delikatny strumień wody i zbliżamy  do niego balon .Strumień wody jest przyciągany przez ujemnie naładowany balonik.






2. Chemiczne jojo
Do wykonania eksperymentu potrzebujemy:  Sodę, ocet, olej, barwnik, dzbanek i pipetkę lub strzykawkę.  
Wlewamy ocet do szklanek, a następnie dodajemy do niego barwniki. Do dzbanka wsypaliśmy jedno opakowanie sody oczyszczonej, a następnie po ściance dzbanka delikatnie wlaliśmy olej.

Teraz nabieramy zabarwiony ocet za pomocą pipetki lub strzykawki i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej wkrapiamy ocet do dzbanka obserwując co się dzieje…
Krople zabarwionego octu wpuszczone do dzbanka z olejem i sodą powoli opadają na dno. Osadzają się na powierzchni sody i tam następuje reakcja. W wyniku połączenia octu (kwasu) i sody (zasady) następuje wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla (CO2), który otacza  kropelki wpuszczonego octu, a te stają się przez to lżejsze i unoszą się do góry. Gdy nasze niebieskie i zielone kropelki wypłyną na powierzchnię oleju tam gaz ulatnia się, a cięższe krople z powrotem opadają na dno i reakcja się powtarza.
  











3. Latające rodzynki
      Do doświadczenia potrzebujemy: 1 szklankę wody gazowanej oraz rodzynki.
Do szklanki z napojem gazowanym  wsypujemy niewielkie rodzynki. Po chwili zaobserwujemy, że na powierzchni rodzynek pojawiają się pęcherzyki gazu (dwutlenku węgla, CO2), który po chwili unosi rodzynki do góry. Gdy tam pęcherzyki stykają się z powietrzem uciekają, a rodzynek (ze względu na to, że znowu staje się ciężki i nie ma już bąbelków, które go unoszą) opada na dno. Gdy gaz ulotni się - rodzynki opadną na dno.














Jesień zamknięta w słoikach

Dzisiaj delektowaliśmy się domowymi przetworami.Jednym słowem same pyszności.










Nasze prace




Wycieczka do lasu






















Wesołych eksperymentów ciąg dalszy.




1.     Magiczne wiaderko

Do wykonania tego eksperymentu wykorzystaliśmy:
- wiaderko
- sznurek
- plastikową rybkę

Do uchwytu wiaderka mocujemy sznurek.
Wkładamy piłkę do środka wiaderka i przyjmujemy stabilną postawę. Kołyszemy wiaderko...

Kiedy sznurek będzie odpowiednio naprężony, wykonujemy pełen obrót wiaderkiem :)
Wyjaśnienie:
Dlaczego rybka nie wypadła z wiaderka ?
Na rybkę działa siła odśrodkowa. Im szybciej kręcimy wiaderkiem, tym ta siła staje się większa.
Siła grawitacji działa równolegle, ale w tym wypadku siła odśrodkowa działa ,,mocniej" na rybkę.





  Rozkwitający kwiat
Przechodząc do sedna sprawy, do realizacji naszego eksperymentu potrzebowaliśmy:
- wyciętych z papiery kwiatków (my nasze wydrukowaliśmy, ale można samemu wyciąć),
- talerzy (lub misek) w ilości odpowiadającej ilości kwiatków,
- nożyczek,
- oraz wody 
Krok 1.

Wycięcie kwiatków.
Krok 2.
Złożenie płatków kwiatów tak aby jeden płatek nie blokował drugiego.
Nasze kwiatki po złożeniu :
Nalać do naczynia wody.
Krok
Delikatnie położyć kwiatka na wodzie (należy zrobić to bardzo delikatnie, tak aby woda nie zamoczyła płatków, gdy jednak tak się stanie płatki się skleją i niestety kwiat nie rozkwitnie. 
Teraz obserwujemy jak płatki po kolei rozkładają się.
Po ok. 30 sekundach nasz kwiatek rozkwitł prawie w całości.
Wyjaśnienie:

Nasze kwiatki rozkwitły w wodzie ponieważ papier składa się głównie z włókien roślinnych w których znajdują się kapilary. Są to bardzo cieniutkie rurki, przez które w roślinach jest transportowana woda nawet do wysokości 10 metrów. Działanie tego właśnie procesu spowodowało, że nasze papierowe kwiaty po włożeniu do wody rozkwitły, spęczniały pod wpływem sił działających w kapilarach na cząsteczki wody. Podobny proces możemy zaobserwować po wkładając zwiędnięte kwiaty dowody. 
1.




3.     Wybuchowa dynia
Do wykonania wybuchowej dyni  potrzebowaliśmy:
- dyni ,
- butelki octu,
- paczki sody oczyszczonej,
- płynu do naczyń,
- zielonej farby,
- i naczyń.
Następnie do pojemnika wlał ok 6 łyżek płynu do mycia naczyń. 
Następnie do płynu do naczyń dodał zieloną farbę...
Wymieszaliśmy wszystko.
Potem dodał całe opakowanie sody oczyszczonej.
Wlewamy wszystko do wnętrza dyni.
Na koniec wlewamy do dyni całą butelkę octu.
Teraz już tylko pozostało obserwowanie wybuchu naszej dyni.
Wyjaśnienie:
W momencie połączenia się kwasu octowego z sodą oczyszczoną tworzy się dwutlenek węgla (gaz), który powoduje nagazowanie się substancji i wytworzenie pęcherzyków.



















Ekperymentujemy



1.     Gumowe jajo.
    Do tego eksperymentu potrzebujemy tylko dwóch składników: octu i surowego jajka plus szklankę. Do szklanki wkładamy surowe jajko i następnie zalewamy je octem. Odstawiamy na około 12 godzin.
    Nasze jajko dokładnie po 14 godzinach wyglądało tak (delikatnie umyłam je pod zimną wodą).
Wyjaśnienie:
     Dlaczego skorupka rozpuszcza się occie? Skorupka jajka zbudowana jest głównie z węglanu wapnia, a ocet to kwas octowy. Zachodzi reakcja Podczas której pojawia się gaz (dwutlenek węgla) i mamy taki oto efekt




2.     Pienisty wulkan
Do przeprowadzenia naszego eksperymentu użyliśmy:
- octu,
- sody oczyszczonej,
- barwników spożywczych,
- kolorowego brokatu,
- wysokiego wazonu, 
- miarki, łyżeczki i pipety

Pierwszą czynnością jest wsypanie do wazonu 4 łyżeczek sody oczyszczonej. Następnie  wsypaliśmy fioletowy brokat oraz żółty barwnik spożywczy - w celu nadania wybuchowi dodatkowych efektów wizualnych :-)
Ostatnim etapem eksperymentu (poza ostateczną obserwacją wybuchu) było stosunkowo szybkie wlanie ok pół szklanki octu do naszej butelki.
Teraz pozostała już tylko obserwacja :-) Kolorowa, błyszcząca piana "wychodzi" z butelki tworząc spektakularny widok :-)
Wyjaśnienie:
Dlaczego powstała piana?
Piana powstała na skutek reakcji chemicznej jaka powstaje po połączeniu się octu z sodą.






3.Magiczny palec

Do wykonania potrzebujemy:
  • talerz a w nim wodę,
  • pieprz
  • płyn do mycia naczyń
Talerz z wodą posypujemy pieprzem, palec moczymy w płynie do mycia naczyń i wkładamy           do talerza. Czary mary i pieprz ucieka od palca.
Wyjaśnienie:
Płyn do mycia naczyń zaburza tu napięcie powierzchniowe, ziarenka pieprzu są odciągane na boki talerza gdzie to napięcie jeszcze działa. 



4. Zaczarowane kredki.
Wykonanie jest banalnie proste, potrzebujemy:
  •  woreczek strunowy, 
  • wodę 
  • kredki
Do woreczka wlewamy wodę, zamykamy woreczek i wbijamy kredki w niego. I co się dzieje? Woda wypływa? Absolutnie, nie! Pomimo przebicia woreczka kredkami nie wypływa woda!

Wyjaśnienie:

Wszystko za sprawą polietylenu z którego zbudowany jest woreczek. To jednak dopiero połowa zabawy...druga część to wyjmowanie kredek i obserwowanie strumyków wody.





5. Samopompujące się balony 
Potrzebujemy:
- 2 butelki
- 2 balony
- drożdże
- cukier
- ciepła i zimna woda

Do butelek wlewamy wodę, do jednej ciepłą, do drugiej zimną. Wrzucamy pokruszone drożdże i odrobinę cukru.

Mieszamy składniki i nakładamy na butelki balony.
Obserwujemy jak balonik się „pompuje”
Jak to możliwe?
Wyjaśnienie:
Droższe „żywią” się cukrem, a wytwarzają dwutlenek węgla, który wypełnia balonik. W butelce z ciepłą wodą reakcja przebiega znacznie szybciej (choć i tak wymagać t będzie od dziecka nieco cierpliwości).



Apel z okazji Dnia Edukacji Narodowej

12 października uczestniczyliśmy w uroczystym apelu  z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Święto to obchodzone jest w rocznicę powstania Komisji Edukacji Narodowej, utworzonej właśnie 14 października 1773 roku z inicjatywy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

 Odbyła się część artystyczna w wykonaniu uczniów naszej szkoły. Były przemówienia, wiersze, piosenki, humorystyczne scenki traktujące o szkole.

 Wiele ciepłych słów i życzeń padło z ust Pana Dyrektora Adama Kowalskiego oraz zaproszonych gości. Były kwiaty, słowa uznania w stosunku do dyrekcji, nauczycieli i pracowników naszej szkoły. Dzień Edukacji Narodowej to również okazja do wręczenia nagród i odznaczeń wyróżniającym się nauczycielom.

Wszystkim nagrodzonym serdecznie gratulujemy.






Ślubowanie Klas Pierwszych

Za nami wspaniała uroczystość- ślubowanie i pasowanie na ucznia. Oczywiście my swoje ślubowanie mamy już za  sobą. Uczestniczyliśmy w tej uroczystości wspierając naszych młodszych kolegów i koleżanki z klas pierwszych.  Była piękna część artystyczna, odświętne stroje, uśmiechy na twarzach, radość w sercu.
Tego Dnia obchodziliśmy również Święto Naszej Szkoły.28 lat temu naszej szkole nadano imię Alfreda Wierusz- Kowalskiego .









6 października wybraliśmy się na spektakl teatralny pt. „Plastusiowy Pamiętnik” w wykonaniu „PSE Narodowego Teatru Edukacji im. Adama Mickiewicza”. 
 To spektakl oparty na najciekawszych wątkach znanej i lubianej lektury autorstwa Marii Kownackiej. Adaptacja sceniczna tego utworu powstała z uwzględnieniem treści najbardziej edukacyjnych, mówiących o przyjaźni, odpowiedzialności, odwadze oraz mądrości.
Bohaterem spektaklu był Plastuś i jego przyjaciele z piórnika, którzy razem świetnie się bawili. Odwiedziły ich też dwie lalki: Petronela i Klara. Razem nauczyli naszych uczniów, że trzeba ładnie pisać, być dla siebie miłym i nikogo nie obrażać.

W spektaklu nie mogło zabraknąć również Tosi, która ulepiła Plastusia. Miała ona kilka problemów z rozrabiaką Witkiem, ale udało jej się w końcu go przekonać, że nie warto być niemiłym dla innych.










Odwiedziła nas Pani Monika Buchowska i przeczytała nam bajkę pt. „Elmer” autorstwa Davida McKee.
Tytułowy bohater jest kolorowy słoniem w kratkę o wyjątkowym poczuciu humoru, dzięki któremu inne szare słonie są szczęśliwe. Pewnego dnia Elmer, mając dość bycia innym, postanawia ruszyć w świat, by zmienić kolor skóry. Kiedy wygląda już jak inne słonie, dołącza do swojego stada. Lecz stado, które widzi, jest smutne i ciche. Co się z nim stało? Wkrótce sprawa się wyjaśnia.

Po wysłuchaniu opowiadania dzieci pracowały w grupach, które miały za zadanie pokolorować słonia według własnego pomysłu i nadać mu imię. Każdy słoń był inny, a przede wszystkim wyjątkowy.








Często słyszałam od uczniów:,, Nie lubimy poniedziałków” Jak więc je polubić? Znalazłam sposób na to, aby to myślenie zmienić. Przeglądając strony internetowe natknęłam się na stronę,, Domowe urwisy” I to był strzał w dziesiątkę! Eksperymenty! W ubiegłym roku szkolnym byłam na szkoleniu : ,, Zabawy badawcze z wodą i powietrzem” Przyszedł więc czas, aby wykorzystać zdobytą tam wiedzę i podzielić się nią z moimi uczniami. Ogłaszam wszem i wobec, że ,,Poniedziałki  z eksperymentami ‘’ w klasie III D uważam za otwarte!
W poniedziałek po  przyjściu na zajęcia zostałam zasypana pytaniami, czy  będą dzisiaj eksperymenty. Jestem pewna, że teraz moi uczniowie, nie będą mogli doczekać się poniedziałków.
Oto nasze poczynania.
Eksperyment ze szklanką i świeczką

 Ten  eksperyment miał na celu pokazanie, że ogień potrzebuje tlenu aby mógł się palić.
Materiały: podstawka, szklanka, świeczka, woda zabarwiona sokiem,  aby było lepiej widać, zapałka.
Przebieg:
Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda , następnie
przykrywamy ją szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgasła, a woda częściowo została wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek: Płomień świecy pali się dzięki tlenowi,  gdy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy. Dzięki temu powstanie miejsce dla wody, która zostanie wessana do szklanki.




Dmuchanie balonu w butelce

Potrzebujemy:


·         balon
·         słomkę
·         butelkę
W czasie drugiego doświadczenia próbowaliśmy  nadmuchać balon w butelce? Nie da się zwyczajnie.

Bo oprócz balona jest już w butelce powietrze. Nie może ono wydostać się na zewnątrz, bo balonik zamyka szyjkę butelki. Wystarczył prosty zabieg. Wkładamy do butelki słomkę. Dzięki temu powietrze uchodzi, a my możemy nadmuchać balon.







Poduszkowiec


Wykonanie jest niezwykle proste, potrzebujemy:
- płytę CD,
- klej na gorąco (można użyć plasteliny), -
- korek z butelki z "dziubkiem" i balon.
Korek z butelki mocujemy na środku płyty CD i następnie dmuchamy balon naciągamy na korek i puszczamy...a nasz poduszkowiec zaczyna się poruszać pod wpływem powietrza które wylatuje z balona i tworzy między płytą a podłożem cienką poduszkę powietrzną.



 Eksperyment z coca- colą i mentosem


                            
Do butelki z coca-colą wrzuciliśmy mentosa. Tak szybko przebiegł eksperyment, że aparat nie zdążył uwiecznić całej sytuacji.


 Jak nie kochać jesieni..

Jak nie kochać jesieni, jej babiego lata,
Liści niesionych wiatrem, w rytm deszczu tańczących.
Ptaków, co przed podróżą na drzewach usiadły,
Czekając na swych braci, za morze lecących.

Jak nie kochać jesieni, jej barw purpurowych,
Szarych, żółtych, czerwonych, srebrnych, szczerozłotych.
Gdy białą mgłą otuli zachodzący księżyc,
Kojąc w twym słabym sercu, codzienne zgryzoty.

Jak nie kochać jesieni, smutnej, zatroskanej,
Pełnej tęsknoty za tym, co już nie powróci.
Chryzantemy pobieli, dla tych, których nie ma.
Szronem łąki maluje, ukoi, zasmuci.

Jak nie kochać jesieni, siostry listopada,
Tego, co królowanie blaskiem świec rozpocznie.
I w swoim majestacie uczy nas pokory.
Bez słowa na cmentarze wzywa nas corocznie.
Tadeusz Wywrocki 


Właśnie. Jak jej nie kochać?
We wtorek próbowaliśmy , jak smakuje aronia i borówka. Miny dzieci były bezcenne. Szczególnie po degustacji aronii.










Wykonaliśmy również pracę plastyczną 


Międzynarodowy Dzień Kropki





Dzień Rodziny

Dzisiaj  w klasie II D odbyła się uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty, na którą zostali zaproszeni rodzice. Uczniowie zaprezentowali się w montażu słowno-muzyczno- tanecznym .Wykazali się znajomością takich tańców jak: rock and roll, twist, swing w uliczce oraz tańcem kowbojów. Wierszem, piosenką i tańcem podziękowali Rodzicom za dobroć, za miłość za to, że po prostu są. Dzieci odegrały humorystyczne scenki na temat „Rodzina na dobre i na złe” i wręczyli  własnoręcznie przygotowane  upominki. Po części artystycznej, na wszystkich gości  czekał słodki poczęstunek przygotowany przez mamy. Wspaniała uroczystość mogła się odbyć dzięki zaangażowaniu rodziców i uczniów.






























Dzień Dziecka

Z okazji Dnia Dziecka wybraliśmy się do Wigierskiego Parku Narodowego























Konkurs Matematyczny Klas II

30 maja 2017 roku odbył się konkurs matematyczny dla klas II. Wyróżnienie zdobył uczeń naszej klasy:  Cezary Chomicz.Gratulujemy.


POBYT W STADNINIE KONI W ŻARNOWIE

Nasza klasa z panią Lucyną i mamą Darii i Błażeja-panią Joanną Zambrzycką spędziła dwa dni w stadninie koni w Żarnowie, koło Augustowa. Słoneczne, cudowne dwa dni.
Pod okiem doświadczonej instruktorki uczyliśmy się jazdy konnej,  zasad czyszczenia i siodłania koni.Uczestniczyliśmy w  grach i zabawach sprawnościowych  prowadzonych przez animatorów .
A na koniec pobytu- rodzinne grillowanie z rodzicami.



 


 








































Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego: ,, Wiosna, ach to Ty”
Konkurs adresowany był do uczniów klas drugich.  Temat był bardzo wdzięczny oraz dawał wiele możliwości do wykazania się swoimi zdolnościami i umiejętnościami plastycznymi.
Dzielnie reprezentowała nas Julia Mikłosz, która zajęła III miejsce.




Jak co roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w międzyszkolnym konkursie literackim "Czy znasz tę książkę" który odbył się w Szkole Podstawowej nr 7. 
Dzieci miały za zadanie przeczytać po dwie podane książki i wykazać się ich znajomością.

Naszą klasę reprezentowały: Julia Mikłosz i Maja Komorowska








Oto link do strony Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach.Opisana jest tam nasza  ostatnia wizyta.


WIZYTA W KOMENDZIE MIEJSKIEJ STRAŻY POŻARNEJ  W SUWAŁKACH



                                      
























































































                             WYPRAWA DO LASU
    











Wizyta w  Komendzie Miejskiej Policji w Suwałkach

Dzisiaj uczniowie naszej klasy zwiedzili Komendę Miejską Policji w Suwałkach.
 Spotkania z dziećmi ożywiły policyjne korytarze, bo zwiedzanie komendy było nie lada przeżyciem. Dzieci miały okazję poznać „od wewnątrz” specyfikę służby w Policji, obejrzeć sprzęt i umundurowanie wykorzystywane przez funkcjonariuszy.
Dużo radości sprawiło dzieciom oglądanie motocyklu wykorzystywanego w codziennej służbie oraz radiowozów do których mogli wejść, usiąść na miejscu kierowcy lub na miejscach przeznaczonych dla osób zatrzymanych, włączyć sygnały i pozdrowić kolegów i koleżanki przez zamontowane w radiowozie nagłośnienie.
Udaliśmy się również na strzelnicę.
Zapoznaliśmy się z pracą psa -  przewodnika oraz poznaliśmy trudną służbę czworonoga i jego umiejętności. 
Dzisiaj wszyscy uczniowie pozwolili,, zakuć się " w kajdanki.
Komendę Miejską Policji w Suwałkach odwiedzili również żołnierze amerykańscy oraz brytyjscy.Mogliśmy poznać różnice w umundurowaniu poszczególnych wojsk. Pytaniom nie było końca.
To był dzień pełen wrażeń.



































Fotorelacja  z konkursu






Dnia 25 kwietnia odbył się szkolny konkurs piosenki angielskiej

Spośród 32 uczestników, jury wybrało najlepsze głosy.
W klasach 1 - 3:
1 miejsce - zajęła uczennica naszej klasy -Natalia Porada 

Dzisiaj Natalka reprezentowała nasza szkołę w następnym etapie Konkursu
Piosenki Angielskiej w Szkole Podstawowej nr 9.

I znów wielki sukces!!!

Natalia wyśpiewała II miejsce
Gratulujemy!

Szczegółowa fotorelacja - jutro


Próby z okazji Dnia Rodziny

Pełne zaangażowanie moich uczniów.








GRATULUJEMY!






Gratulujemy!



ŚWIĄTECZNIE

















Biegające dyktando!
To hit dzisiejszego dnia.Jeszcze nigdy nie miałam takiej sytuacji, żeby dzieci poprosiły mnie o powtórkę dyktanda.Do dzisiaj!Tak więc na prośbę moich uczniów jutro również piszemy dyktando.















Zawitała wiosna.





KLASOWE TALENTY

...,,Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma.."


Wiktor bardzo lubi origami. Dzisiaj zaprezentował mi w klasie prace stworzone przez siebie. Nie mogłam ,, oprzeć się pokusie" i postanowiłam zamieścić je na naszym blogu.





WYJŚCIE NA KRĘGLE I DO PIZZERII

Jak widać po minach moich uczniów: TO BYŁ WSPANIAŁY DZIEŃ!
Dziękuję dla mamy Lenki, która towarzyszyła nam w tej wyprawie .


































NAUKA TAŃCA ,,SWING W ULICZCE"

Jakość filmów odbiega od ideału, ale chcę by zobaczyli Państwo chociaż namiastkę tego co robimy między poszczególnymi edukacjami.




POSZUKIWANIE WIOSNY NA ,,KACZYM DOŁKU"

















ZABAWY Z ,,DOMOWĄ CIASTOLINĄ"
Oto link do strony, na której znajdziecie przepis:http://www.mamawdomu.pl/2014/01/jak-zrobic-ciastoline.html















TWORZYMY PTAKI ,,CUDAKI"







8 MARCA

8 marca klasa II D świętowała Dzień Kobiet i Mężczyzn. Chłopcy zachowali się na medal. Pamiętali o swoich damach.A damy o swoich mężczyznach. Wszyscy nawzajem obdarowali się prezentami.Z tej okazji postanowiliśmy upiec gofry, które znikały ,,jak świeże bułeczki"Dzielnie pomagała nam jedna z mam - pani Ewelina.Dziękujemy za ten piękny dzień.













WARSZTATY PLASTYCZNE W SUWALSKIM OŚRODKU KULTURY( JESIEŃ 2016)                  








  WIZYTA W MUZEUM OKRĘGOWYM W SUWAŁKACH    









WIZYTA W MIDICENTRUM









ANDRZEJKI W,, OGRODZIE BAJEK" W KALETNIKU












MIKOŁAJKI









WYKONYWANIE OZDÓB BOŻONARODZENIOWYCH












BAL KARNAWAŁOWY


























WALENTYNKI









































Brak komentarzy:

Prześlij komentarz