30 maja uczestniczyliśmy w zajęciach prowadzonych w wirtualnej rzeczywistości( VR) Tego dnia poznawaliśmy tajniki Kosmosu.
Wizyta Jednostki Strzeleckiej 1023 Suwałki ZS
W dniu 25 maja po raz drugi w naszej szkole prowadził zajęcia pan Fabian Kowalewski z młodzieżą z Jednostki Strzeleckiej 1023 Suwałki ZS.
Na trzech punktach nasi koledzy i koleżanki z klas: I C, II C, III B, III G oraz naszej klasy poznawali podstawy musztry, pierwszej pomocy oraz zapoznawały się ze sprzętem jednostki.
Bardzo dziękujemy za ciekawe zajęcia i zaangażowanie.
Wizyta w Wigierskim Parku Narodowym
W dniu 22 maja wybraliśmy się do Wigierskiego Parku Narodowego. Tego dnia uczyliśmy się rozpoznawać drzewa i krzewy rosnące na terenie Wigierskiego Parku Narodowego.
Prezent dla rodziców
Przygotowanie prezentów z okazji Dnia Matki
Zajęcia prowadzone przez panią pedagog
11 maja uczestniczyliśmy w zajęciach prowadzonych przez panią pedagog Elę Barszczewską.Tym razem pod hasłem ,,Tak- potrafię" i Tworzymy klasę"
Świetnie się bawiliśmy, a przy tym odnaleźliśmy w sobie mnóstwo umiejętności, które nabyliśmy do tej pory.
Pani Elu dziękujemy za ciekawe i kreatywne zajęcia.
Miód z mniszka lekarskiego
Dzisiaj jedliśmy kanapki z serkiem wiejskim i miodem z mniszka lekarskiego. Apetyt dopisywał wszystkim na tyle, że nie mieliśmy czasu na robienie zdjęć.Musieliśmy pomagać naszej wychowawczyni w robieniu następnych porcji, bo wszystko znikało w zawrotnym tempie.
Konkurs piosenki religijnej
14 maja w Szkole Podstawowej Nr 6 w Suwałkach odbył się Międzyszkolny Konkurs Piosenki Religijnej.I tym razem nasza koleżanka Natalka Porada okazała się bezkonkurencyjna. W swojej kategorii wiekowej zajęła I miejsce.Tak duży talent drzemie w skromnej Natalce.Po raz kolejny gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Wizyta w Midicentrum
15 maja wybraliśmy się do Midicentrum. W tym dniu zajęcia dedykowane były Czarnej Hańczy.Zostaliśmy wprowadzeni w temat dzięki kamishibai. Zapraszamy na fotorelację z tych zajeć
Konkurs piosenki ,,Sing a Song"
Po raz trzeci odbył się w naszej szkole konkurs piosenki anglojęzycznej ,,Sing a Song"Pierwsze miejsce w wyżej wymienionym konkursie zdobyła nasza utalentowana koleżanka Natalka Porada.Gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
25 kwietnia uczniowie klas trzecich naszej szkoły wzięli udział w projekcie ,,KidSport"Jego celem jest przybliżenie aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania.Projekt przeprowadzili uczniowie Technikum Nr 4 w Suwałkach, uczący się na kierunku technik- handlowiec wraz z piłkarzem Klubu Piłkarskiego Wigry Suwałki- Maciejem Radaszkiewiczem.
Na zdjęciu wspólnie z naszymi koleżankami i kolegami z klasy III C wraz z wychowawczynią panią Bogusią Okrągłą.
Nasze fotorelacje z kodowania
WYCIECZKA DO WARSZAWY
Wizyta w Midicentrum
ŚWIĄTECZNE KODOWANIE
ZADANIE W PROGRAMIE
Gratulujemy Kasi
Nasza koleżanka Kasia Waraksa zajęła III miejsce w Powiatowym Konkursie Plastycznym
,, Mój wymarzony zawód"
Wizyta przedszkolaków
W dniu 2 marca odwiedziła naszą klasę grupa Motylków - przedszkolaki z Przedszkola Nr 10 im. Marii Konopnickiej w Suwałkach.Nasi młodsi koledzy i koleżanki poznają zawody. Dzisiaj bliżej poznali zawód nauczyciela, a tym samym stało się to okazją do wspólnej zabawy i poznania specyfiki pracy szkoły. Razem zatańczyliśmy taniec kowbojski, rock and rolla, kodowaliśmy i wykonaliśmy pracę plastyczną. Nasi goście dowiedzieli się ,, Dlaczego dzwoni dzwonek?
Zaraziliśmy naszych młodszych kolegów i koleżanki kodowaniem. Ozoboty ,, podbiły serca naszych gości
HARCERZE
W naszej klasie mamy osoby należące do drużyny zuchów: Natalia Porada, Natalia Balcer, Maja Komorowska, Wiktor Gusiew. Z okazji Dnia Myśli Braterskiej nasze koleżanki ubrały mundury. Tym samym wzbudzając zachwyt kolegów i koleżanek.
ZAJĘCIA INTEGRUJĄCE KLASĘ
23 lutego pani pedagog- Elżbieta Barszczewska przeprowadziła zajęcia integrujące klasę. Poznaliśmy sposoby wyrażania złości.Bawiliśmy się świetnie.Już nie możemy doczekać się kolejnych zajęć.
Przed świętami braliśmy udział w projekcie pani Anny Świć "Czekając na Święta uczymy dzieci programować"? Wczoraj
dotarły do nas dyplomy zarówno dla szkoły jak i nauczyciela. Dodatkowo
zostaliśmy obdarowaniu wspaniałą książkę autorstwa Anny Świć "Kodowanie na
dywanie". Jeszcze raz dziękuję wszystkim uczniom za udział w projekcie.
Wszystkie osoby, które wzięły udział w
projekcie świątecznym dostały możliwość automatycznego dołączenia do
programu. Tak więc ruszamy w dalszą drogę z kodowaniem i tym samym bierzemy udział w I edycji ogólnokrajowego programu ,,Uczymy dzieci
programować”
Audycje
z Suwalską Orkiestrą Kameralną to bogato ilustrowane dźwiękami zajęcia
realizowane przez instrumentalistów i pedagogów w formie dowcipnych spektakli z
aktywnym udziałem młodych widzów. Największym atutem spotkań jest wykonywana na
żywo muzyka, która uwrażliwia i pobudza wyobraźnię.
Tym
razem poznawaliśmy polskie tańce narodowe. Przy taktach muzyki wystąpił Zespół
Pieśni i Tańca ,, Suwalszczyzna”
WALENTYNKI
KONKURS KOLĘD
Przed
świętami w naszej szkole odbył się
Konkurs Kolęd i Pastorałek dla uczniów
klas trzecich , którego organizatorem była nasza wychowawczyni- pani Lucyna.Uczestnicy i publiczność dopisała. Komisja w składzie
panie: Grażyna Świacka, Janina Ołów i Monika Turowska wyłoniła zwycięzców
konkursu. A oto i oni:
I miejsca zdobyli:
- Julia
Fałtynowicz - kl. III A
- Elisa De Caro-
kl. III D
- Leon Maćkowiak-
kl. III F
- Maja Godlewska-
klk. III A
- Maja
Szturgulewska- kl. III D
- Anna Opolska- kl.
III A
- Weronika Kubik-
kl. III F
- Natalia Porada-
kl. III D
- Maja Godlewska-
kl. III A
- Patrycja
Ulewicz- kl. III A
Miejsc drugich i
trzecich nie przyznano.
Wszystkim
uczestnikom konkursu gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
Zadania konkursowe z EduSense
To już ostatni tydzień zmagań
konkursowych. Bawiliśmy się wyśmienicie podczas wykonywania kolejnych zadań.
Przecież to nie tylko zabawa, lecz nauka.
Nasza wychowawczyni pani Lucyna
zachorowała, a przecież mieliśmy kodować. Nasza praca nie poszła na marne,
ponieważ dzięki zaangażowaniu pani Grażynki Świackiej - wychowawcy klasy
II C mogliśmy wykonać zadania konkursowe.Bawiliśmy się znakomicie. Dziękujemy
również wszystkim nauczycielom, którzy podczas nieobecności,, naszej pani"
prowadzili z nami lekcje.
Ze wszystkich do tej pory
przeprowadzonych zadań konkursowych podobała nam się praca z Ozobotami. Tym
razem nie mogliśmy powtórzyć tej aktywności. Tak więc zdecydowaliśmy się na
,,Zakodowaną gimnastykę" Czy to zadanie sprawiło nam radość? Zdjęcia chyba
,,mówią" same za siebie.
Inscenizacja Bożonarodzeniowa
Przed nami drugi tydzień zmagań konkursowych z EduSense
Zakodowane
krzesła z warunkami
Do zadania wykorzystaliśmy krzesła.
Na jednym krzesełku położyliśmy zieloną
kartkę (to było miejsce startu),Zamieniliśmy się w roboty i wskazywaliśmy kolejnymi komendami sposób dojścia do krzesła
- mety. Zadanie utrudnialiśmy wprowadzając warunki. To kolejny dzień, który
sprawił nam dużo radości.
,,Obrazek w instrukcji słownej
ukryty”
Za pomocą słownej instrukcji
wykonaliśmy obrazek. Oto poniższa instrukcja:
Kratki i kolorowe kubeczki w obraz zamienione
Posłuchaj instrukcji a powstanie drzewko pięknie ozdobione
Zacznij od dołu maty, popatrz w lewą stronę
To ważna informacja, dzięki niej zadanie będzie ułatwione
Z jednej i drugiej strony po cztery kratki powinny być
pozostawione
A w środku dwa brązowe kubeczki niech będą postawione.
Wznieśmy się poziom wyżej, kolor zmieńmy na zielony
Zostawmy po 2 puste miejsca z lewej i prawej strony
Idziemy jeszcze wyżej, robimy to samo
Mamy już dwa piętra gałęzi, ale to ciągle jest mało.
Dwa kolejne piętra będą ze sobą tożsame
Porównując z aktualnymi to z każdej strony po jednym
kubeczku mają zabrane
Idziemy jeszcze wyżej zasada ta sama
Kolor zielony, dwa piętra i znowu szerokość po jednym
kubeczku z każdej strony zmniejszana
Teraz kolor się zmienia, weź do ręki żółty, wjedź piętro
wyżej, ułóż go równiutko na środku
To będzie czubek choinki, kładąc go pilnuj symetrycznego porządku
Teraz ozdób choinkę kolorowymi kubkami
Jak to zrobisz? To już zależy od Ciebie, sami jesteśmy
ciekawi.
Oto co przedstawiał zakodowany obrazek:
,,Ślimak - domino z kolorami i cyframi"
Do tego zadania potrzebowaliśmy kolorowych kół z cyframi od 1 do 10. Układaliśmy z nich domino
w kształcie ślimaka pilnując się zasady, że mogą łączyć się ze sobą takie same cyfry lub takie same kolory.
Zbierz
wszystkie bombki - zabawa terenowa
Kolejne zadanie polegało na
rozłożeniu w szkole w kilku miejscach bombek. Następnie przy pomocy strzałek,
różnego rodzaju informacji, musieliśmy odnaleźć drogę do nich. Podzieliśmy się na dwie
grupy. Jedna jak i druga drużyna odnalazła skryte bombki.To zadanie skojarzyło się nam z
zabawą :,, podchody”Na pewno jeszcze wrócimy do tej zabawy. Teraz czekają nas Jasełka Klasowe, a czas biegnie nieubłaganie.
Zakodowana
gimnastyka
Do zadania były nam potrzebne
koła z cyframi. Każdy kolor koła to było inne ćwiczenie gimnastyczne np:
podskok, przysiad, obrót itp., cyfra natomiast wskazywała nam liczbę powtórzeń danej aktywności. Układaliśmy
planszę z kilkunastu kół, na środku
kładliśmy kubeczek . Takie robiliśmy ćwiczenie,
na którym kole w danym momencie był kubeczek. Na kolejne lekcji wychowania
fizycznego powtórzymy tą zabawę.
Kodowania ciąg dalszy
Oto kolejne zadanie konkursowe : ,,Zamień się w robota"
Przygotowaliśmy kwadraty w kolorach: czarnym, czerwonym,
zielonym, niebieskim. Zamieniliśmy się w roboty. Ułożyliśmy trasę z kolorowych
kwadratów (tak jak trasę dla ozobota). Pomiędzy czarne kwadraty, wstawiliśmy kolorowe
kwadraty kierując się sekwencjami z karty kodów dla ozobotów. To była świetna
zabawa, którą poprowadziliśmy na szkolnym korytarzu. Wspieraliśmy się nawzajem.
Zabawa była przednia.
Kolejne zadanie z kolorowymi kubeczkami ,, Jakiej cyfry brakuje?" polegało na stworzeniu przez dziecko ciągu liczbowego zgodnie z przyjętą przez siebie zasadą.Kiedy ciąg jest już utworzony dwa, trzy kubeczki zakrywamy kubeczkami w tym samym kolorze, tym samym zasłaniając cyfrę na kubeczku.Zadaniem dziecka jest ustalenie jaka cyfra ukryła się pod kubeczkiem.Następnie wskazanie reguły, na której opierał się dany ciąg.To nie było wcale takie proste.
Jednym z zadań offinowych jest zadanie ,,Zachowaj kod"Wpadliśmy na pomysł, że zamiast kubeczków możemy wykorzystać sowy wykonane przez naszych kolegów i koleżanki z klasy II C .
Praca z Ozobotami
Dzięki uprzejmości pań : Małgorzacie Poll
i Monice Domagale mogliśmy po raz pierwszy popracować z ozobotami. Naszym
zadaniem było zaprogramowanie Ozobota za pomocą sekwencji kodów. Chcielibyśmy
zatrzymać Ozoboty na dłużej. To była świetna zabawa.
MIKOŁAJKI
Dzisiaj, czyli 6 grudnia odwiedził nas Święty Mikołaj z workiem pełnym prezentów.
Nie obyło się bez kodowania.Powstały piękne choinki i gwiazdki.
WIZYTA W MIDICENTRUM
5 grudnia wybraliśmy się do Midicentrum. Jak zwykle bawiliśmy się świetnie.
Konkursowych zmagań z EduSense ciąg dalszy
Dzisiaj na lekcji wychowania fizycznego wykonaliśmy kolejne zadanie polegało na stworzenie kodu - drogi od startu do mety (choinki) z
zachowaniem warunku, że droga musi prowadzić od najmniejszej bombki poprzez
średnią, największą aż do choinki.To była inna lekcja niż wszystkie dotąd.
KONKURS Z EDUSENSE
Dzisiaj rozpoczęliśmy naszą adwentową przygodę z kodowaniem.Bierzemy udział w konkursie organizowanym przez Edusense i Kodowanie Na Dywanie.Konkurs ma za zadanie zainteresować programowaniem szeroką grupę odbiorców w różnym wieku i o różnych umiejętnościach z zakresu
programowania.
Codziennie będziemy wykonać jedno
zadanie związane z programowaniem, przypisane do danego dnia w kalendarzu adwentowym.
Raz w tygodniu otrzymamy opis 15 zadań . Należy z nich wybrać 5.
Zadania będą pogrupowane w 3 kategorie:
- karty pracy z Ozobotem
- zadania offinowe
- zadania z wykorzystaniem sprzętu
komputerowego.
My skupimy się na
zadaniach offinowych, ponieważ nie dysponujemy ozobotami.
Swoje przygodę z
programowaniem rozpoczęliśmy wykonaniem kalendarza adwentowego.
NASZ KALENDARZ ADWENTOWY
Nasze pierwsze zadanie polegało na
zakodowaniu bałwanka, czyli stworzeniu go na polach za pomocą podanych współrzędnych.
Zakodowaliśmy bałwanka na
kartkach oraz na macie do kodowania.Dzisiejszy dzień uważamy za bardzo udany.
ANDRZEJKI
Eksperymentów ciąg dalszy
1. Jak bez wysiłku
nadmuchać balon
Do balonu wsypujemy
3 łyżeczki sody oczyszczonej. Następnie do przygotowanej szklanej butelki
wlewamy około 3/ 4 szklanki octu. Na butelkę nakładamy balon z wcześniej
przygotowaną zawartością. Teraz już obserwujemy, jak balon pod wpływem reakcji
został napompowany.
2.Ognioodporny balon
Do wykonania naszego eksperymentu "Ognioodporny balon"
potrzebowaliśmy: 1 balonu , wody, świeczki, zapalniczki, lejka.
Do balonu należy nalać wody (my użyliśmy w tym celu lejka).
Następnie należy nadmuchać i zawiązać balon.
Zapalmy świeczkę i powoli zbliżany do niej balon.
Należy pamiętać, że balon może dotykać ognia tylko w miejscu w
którym jest w środku woda (w innym przypadku balon pęknie natychmiast.
A oto i nasz ognioodporny balon :-)
Dlaczego tak się dzieje?
3.
Niewidoczny list
Niewidoczne pismo
otrzymuje się pisząc na grubszym papierze stalówką maczaną w occie. Po
wyschnięciu kartki pismo jest niewidoczne dla naszego oka. Można je wywołać
trzymając kartkę nad płomykiem świecy. W miejscach zwilżanych octem celuloza
zostaje przekształcona w acetylocelulozę o niższej temperaturze spalania. I tak
ciepło dostarczane przez płomyk świecy powoduje tu najpierw zaczernienie liter.
Możemy doradzić, że lepsze efekty uzyskamy, gdy zamiast octu użyjemy mleka.
,,Niektórzy lubią poezję.
Niektórzy- czyli nie wszyscy
.Nawet nie większość wszystkich ale mniejszość.
Nie licząc szkół, gdzie się musi, i samych poetów, będzie tych osób
chyba dwie na tysiąc”
Wisława Szymborska
Pisanie jesiennych wierszy sprawiło nam dużo radości.
Tkanie na krosnach
Dziękujemy,
że Maja przyniosła krosna, na których zademonstrowała nam jak wygląda
tkanie na nich.
Audycja Muzyczna w Suwalskim Ośrodku Kultury
10
listopada wybraliśmy się do SOK na audycję muzyczną. Audycje z Suwalską
Orkiestrą Kameralną to bogato ilustrowane dźwiękami zajęcia realizowane przez
instrumentalistów i pedagogów w formie dowcipnych spektakli z aktywnym udziałem
młodych widzów. Największym atutem spotkań jest wykonywana na żywo muzyka,
która uwrażliwia i pobudza wyobraźnię. Muzyka staje się ciekawą opowieścią,
ilustrowaną konkretnymi utworami, a poszczególne pojęcia muzyczne – jej
bohaterami, z którymi odkrywamy świat dźwięków.
Wyjście do kina
27 października wybraliśmy się na film,, Potworna rodzinka”
,,Potworna
rodzinka” to historia o nieszczęśliwej rodzinie, która stawiając czoła
przeciwnościom losu uczy się na nowo bliskości. Bohaterowie uczą jak wznosić
się ponad ograniczenia i uprzedzenia, aby rozwiązywać konflikty w rodzinie,
która wciąż pozostaje najważniejszą komórką społeczną.
Nietypowa lekcja języka angielskiego
Pani Agnieszka Zaborowska postanowiła urozmaicić naszą lekcję języka
angielskiego i przy okazji nauki pór roku zorganizowała Harvest Festiwal(
Święto Zbiorów). Dowiedzieliśmy się jak mieszkańcy w Wielkiej Brytanii
przygotowują się do tego dnia i za co dziękują. Udało się nam również odgadnąć
nazwy warzyw i owoców, które potem wzbogaciły nasze drugie śniadanie.
Nasze zielniki
Kto w dzisiejszych czasach, w dobie Internetu, robi jeszcze
zielniki? I po co niby, skoro wujek Google wie wszystko o roślinach?
Są tacy zapaleńcy! To my uczniowie klasy III D. W swoich
zielnikach umieściliśmy mnóstwo gatunków popularnych drzew liściastych, ziół,
warzyw. Mogłoby się wydawać, że to rozrywka dla oderwanych od rzeczywistości
botaników – pasjonatów. Jednak, kto spróbuje stworzyć swój własny zielnik, może
się spodziewać istnych czarów: zieleń będzie mu się mienić mnóstwem odcieni,
a powstająca stopniowo księga roślin może dać niemałą satysfakcję. Zwykły spacer przemieni się
w wyprawę odkrywców, a uczniowie w poszukiwaczy!
a powstająca stopniowo księga roślin może dać niemałą satysfakcję. Zwykły spacer przemieni się
w wyprawę odkrywców, a uczniowie w poszukiwaczy!
Moda na tę formę zbioru roślin zaczęła się w XVI wieku.
Zielniki nazywane były najczęściej „suchymi ogrodami. A czym jest dla nas
zielnik? Źródłem wiedzy o tym, co nas otacza, i świetną zabawą. Po prostu.
Przecież trzeba najpierw wyjść z domu, wyszukać rośliny, pozyskać, oznaczyć,
opisać, wysuszyć, oprawić. A wiedza sama, zupełnie niechcący wchodzi do głowy!
Tworzenie zielnika to prawdziwa sztuka. Oczywiście można
zrobić zielnik byle jak, tylko po co? Można też bez szkody dla przyrody zebrać
liście i stworzyć całkowicie ekologiczny zbiór. Inwestujemy (lub wypożyczamy z
biblioteki) w dobry atlas roślin i klucz do oznaczania. Ruszamy w teren,
wyszukujemy rośliny, porządkujemy zbiory, opisujemy je i suszymy dokładnie.
Układamy rośliny
w formie zielnika i jesteśmy dumni z dobrze wykonanej pracy!
w formie zielnika i jesteśmy dumni z dobrze wykonanej pracy!
1.
Naładowany balonik
Ładujemy ujemnie
nadmuchany balonik poprzez pocieranie o
włosy lub ubranie. Nastawiamy w zlewie delikatny strumień wody i zbliżamy do niego balon .Strumień wody jest
przyciągany przez ujemnie naładowany balonik.
2. Chemiczne jojo
Do wykonania eksperymentu
potrzebujemy: Sodę, ocet, olej, barwnik, dzbanek i pipetkę lub
strzykawkę.
Wlewamy ocet do szklanek, a
następnie dodajemy do niego barwniki. Do dzbanka wsypaliśmy jedno
opakowanie sody oczyszczonej, a następnie po ściance dzbanka delikatnie
wlaliśmy olej.
Teraz nabieramy zabarwiony ocet
za pomocą pipetki lub strzykawki i stopniowo po kropelce mniejszej lub większej
wkrapiamy ocet do dzbanka obserwując co się dzieje…
Krople zabarwionego octu wpuszczone
do dzbanka z olejem i sodą powoli opadają na dno. Osadzają się na powierzchni
sody i tam następuje reakcja. W wyniku połączenia octu (kwasu) i sody (zasady)
następuje wytworzenie się gazu – dwutlenku węgla (CO2), który otacza
kropelki wpuszczonego octu, a te stają się przez to lżejsze i unoszą się do
góry. Gdy nasze niebieskie i zielone kropelki wypłyną na powierzchnię oleju tam
gaz ulatnia się, a cięższe krople z powrotem opadają na dno i reakcja się
powtarza.
3. Latające rodzynki
Do doświadczenia potrzebujemy: 1 szklankę
wody gazowanej oraz rodzynki.
Do szklanki z
napojem gazowanym wsypujemy niewielkie
rodzynki. Po chwili zaobserwujemy, że na powierzchni rodzynek pojawiają się
pęcherzyki gazu (dwutlenku węgla, CO2), który po chwili unosi rodzynki do góry.
Gdy tam pęcherzyki stykają się z powietrzem uciekają, a rodzynek (ze względu na
to, że znowu staje się ciężki i nie ma już bąbelków, które go unoszą) opada na
dno. Gdy gaz ulotni się - rodzynki opadną na dno.
Jesień zamknięta w słoikach
Dzisiaj delektowaliśmy się domowymi przetworami.Jednym słowem same pyszności.
Nasze prace
Wycieczka do lasu
Wesołych eksperymentów ciąg dalszy.
1.
Magiczne wiaderko
Do wykonania tego eksperymentu
wykorzystaliśmy:
- wiaderko
- sznurek
- plastikową rybkę
Do uchwytu wiaderka mocujemy sznurek.
- wiaderko
- sznurek
- plastikową rybkę
Do uchwytu wiaderka mocujemy sznurek.
Wkładamy piłkę do środka wiaderka i
przyjmujemy stabilną postawę. Kołyszemy wiaderko...
Kiedy sznurek będzie odpowiednio
naprężony, wykonujemy pełen obrót wiaderkiem :)
Wyjaśnienie:
Dlaczego
rybka nie wypadła z wiaderka ?
Na rybkę
działa siła odśrodkowa. Im szybciej kręcimy wiaderkiem, tym ta siła staje się
większa.
Siła
grawitacji działa równolegle, ale w tym wypadku siła odśrodkowa działa
,,mocniej" na rybkę.
Rozkwitający
kwiat
Przechodząc do sedna
sprawy, do realizacji naszego eksperymentu potrzebowaliśmy:
- wyciętych z
papiery kwiatków (my nasze wydrukowaliśmy, ale można samemu wyciąć),
- talerzy (lub
misek) w ilości odpowiadającej ilości kwiatków,
- nożyczek,
- oraz wody
Krok 1.
Wycięcie kwiatków.
Krok 2.
Złożenie płatków kwiatów tak aby jeden płatek nie blokował drugiego.
Złożenie płatków kwiatów tak aby jeden płatek nie blokował drugiego.
Nasze kwiatki po
złożeniu :
Nalać do naczynia
wody.
Krok
Delikatnie położyć kwiatka na wodzie (należy zrobić to bardzo delikatnie, tak aby woda nie zamoczyła płatków, gdy jednak tak się stanie płatki się skleją i niestety kwiat nie rozkwitnie.
Delikatnie położyć kwiatka na wodzie (należy zrobić to bardzo delikatnie, tak aby woda nie zamoczyła płatków, gdy jednak tak się stanie płatki się skleją i niestety kwiat nie rozkwitnie.
Teraz obserwujemy
jak płatki po kolei rozkładają się.
Po ok. 30 sekundach
nasz kwiatek rozkwitł prawie w całości.
Wyjaśnienie:
Nasze kwiatki
rozkwitły w wodzie ponieważ papier składa się głównie z włókien roślinnych w
których znajdują się kapilary. Są to bardzo cieniutkie rurki, przez które w
roślinach jest transportowana woda nawet do wysokości 10 metrów. Działanie tego
właśnie procesu spowodowało, że nasze papierowe kwiaty po włożeniu do wody
rozkwitły, spęczniały pod wpływem sił działających w kapilarach na cząsteczki
wody. Podobny proces możemy zaobserwować po wkładając zwiędnięte kwiaty
dowody.
1.
3.
Wybuchowa dynia
Do wykonania wybuchowej dyni potrzebowaliśmy:
- dyni ,
- butelki octu,
- paczki sody oczyszczonej,
- płynu do naczyń,
- zielonej farby,
- i naczyń.
Następnie do pojemnika wlał ok 6
łyżek płynu do mycia naczyń.
Następnie do płynu do naczyń dodał
zieloną farbę...
Wymieszaliśmy wszystko.
Potem dodał całe opakowanie sody
oczyszczonej.
Wlewamy wszystko do wnętrza dyni.
Na koniec wlewamy do dyni całą
butelkę octu.
Teraz już tylko pozostało obserwowanie
wybuchu naszej dyni.
Wyjaśnienie:
W momencie połączenia się kwasu octowego z sodą
oczyszczoną tworzy się dwutlenek węgla (gaz), który powoduje nagazowanie się
substancji i wytworzenie pęcherzyków.
Ekperymentujemy
1. Gumowe jajo.
Do tego eksperymentu potrzebujemy tylko dwóch
składników: octu i surowego jajka plus szklankę. Do szklanki wkładamy surowe jajko i następnie
zalewamy je octem. Odstawiamy na około 12 godzin.
Nasze jajko dokładnie
po 14 godzinach wyglądało tak (delikatnie umyłam je pod zimną wodą).
Wyjaśnienie:
Dlaczego skorupka
rozpuszcza się occie? Skorupka jajka zbudowana jest głównie z węglanu
wapnia, a ocet to kwas octowy. Zachodzi reakcja Podczas której pojawia się gaz
(dwutlenek węgla) i mamy taki oto efekt.
2. Pienisty wulkan
Do przeprowadzenia naszego eksperymentu użyliśmy:
- octu,
- sody oczyszczonej,
- barwników spożywczych,
- kolorowego brokatu,
- wysokiego
wazonu,
- miarki,
łyżeczki i pipety
Pierwszą czynnością jest wsypanie do wazonu 4 łyżeczek sody oczyszczonej. Następnie wsypaliśmy fioletowy brokat oraz żółty barwnik spożywczy - w celu nadania wybuchowi
dodatkowych efektów wizualnych :-)
Ostatnim etapem eksperymentu (poza ostateczną obserwacją wybuchu)
było stosunkowo szybkie wlanie ok pół szklanki octu do naszej butelki.
Teraz pozostała już tylko obserwacja :-) Kolorowa, błyszcząca
piana "wychodzi" z butelki tworząc spektakularny widok :-)
Wyjaśnienie:
Dlaczego powstała piana?
Piana powstała na skutek reakcji chemicznej jaka powstaje po
połączeniu się octu z sodą.
3.Magiczny palec
Do wykonania potrzebujemy:
- talerz
a w nim wodę,
- pieprz
- płyn
do mycia naczyń
Talerz z wodą posypujemy pieprzem, palec moczymy w płynie do
mycia naczyń i wkładamy do talerza. Czary mary i pieprz ucieka
od palca.
Wyjaśnienie:
Płyn do mycia naczyń zaburza tu napięcie powierzchniowe,
ziarenka pieprzu są odciągane na boki talerza gdzie to napięcie
jeszcze działa.
4.
Zaczarowane kredki.
Wykonanie jest banalnie
proste, potrzebujemy:
- woreczek strunowy,
- wodę
- kredki
Do woreczka wlewamy
wodę, zamykamy woreczek i wbijamy kredki w niego. I co się dzieje? Woda
wypływa? Absolutnie, nie! Pomimo przebicia woreczka kredkami nie wypływa woda!
Wyjaśnienie:
Wszystko za sprawą
polietylenu z którego zbudowany jest woreczek. To jednak dopiero połowa
zabawy...druga część to wyjmowanie kredek i obserwowanie strumyków wody.
5. Samopompujące
się balony
Potrzebujemy:
- 2 butelki
- 2 butelki
- 2 balony
- drożdże
- cukier
- ciepła i zimna
woda
Do butelek wlewamy
wodę, do jednej ciepłą, do drugiej zimną. Wrzucamy pokruszone drożdże i
odrobinę cukru.
Mieszamy składniki i
nakładamy na butelki balony.
Obserwujemy jak
balonik się „pompuje”
Jak to możliwe?
Wyjaśnienie:
Droższe „żywią” się
cukrem, a wytwarzają dwutlenek węgla, który wypełnia balonik. W butelce z
ciepłą wodą reakcja przebiega znacznie szybciej (choć i tak wymagać t będzie od
dziecka nieco cierpliwości).
Apel z okazji Dnia
Edukacji Narodowej
12 października
uczestniczyliśmy w uroczystym apelu z okazji Dnia Edukacji
Narodowej. Święto to obchodzone jest w rocznicę powstania Komisji Edukacji
Narodowej, utworzonej właśnie 14 października 1773 roku z inicjatywy króla
Stanisława Augusta Poniatowskiego.
Odbyła się
część artystyczna w wykonaniu uczniów naszej szkoły. Były przemówienia,
wiersze, piosenki, humorystyczne scenki traktujące o szkole.
Wiele ciepłych
słów i życzeń padło z ust Pana Dyrektora Adama Kowalskiego oraz
zaproszonych gości. Były kwiaty, słowa uznania w stosunku do
dyrekcji, nauczycieli i pracowników naszej szkoły. Dzień Edukacji
Narodowej to również okazja do wręczenia nagród i odznaczeń wyróżniającym
się nauczycielom.
Ślubowanie
Klas Pierwszych
Za nami
wspaniała uroczystość- ślubowanie i pasowanie na ucznia. Oczywiście my swoje
ślubowanie mamy już za sobą.
Uczestniczyliśmy w tej uroczystości wspierając naszych młodszych kolegów i
koleżanki z klas pierwszych. Była piękna
część artystyczna, odświętne stroje, uśmiechy na twarzach, radość w sercu.
Tego Dnia
obchodziliśmy również Święto Naszej Szkoły.28 lat temu naszej szkole nadano
imię Alfreda Wierusz- Kowalskiego .
6 października
wybraliśmy się na spektakl teatralny pt. „Plastusiowy Pamiętnik” w wykonaniu
„PSE Narodowego Teatru Edukacji im. Adama Mickiewicza”.
To spektakl
oparty na najciekawszych wątkach znanej i lubianej lektury autorstwa Marii
Kownackiej. Adaptacja sceniczna tego utworu powstała z uwzględnieniem treści
najbardziej edukacyjnych, mówiących o przyjaźni, odpowiedzialności, odwadze
oraz mądrości.
Bohaterem spektaklu
był Plastuś i jego przyjaciele z piórnika, którzy razem świetnie się bawili.
Odwiedziły ich też dwie lalki: Petronela i Klara. Razem nauczyli naszych
uczniów, że trzeba ładnie pisać, być dla siebie miłym i nikogo nie obrażać.
W spektaklu nie
mogło zabraknąć również Tosi, która ulepiła Plastusia. Miała ona kilka
problemów z rozrabiaką Witkiem, ale udało jej się w końcu go przekonać, że nie
warto być niemiłym dla innych.
Odwiedziła nas Pani
Monika Buchowska i przeczytała nam bajkę pt. „Elmer” autorstwa Davida McKee.
Tytułowy bohater
jest kolorowy słoniem w kratkę o wyjątkowym poczuciu humoru, dzięki któremu
inne szare słonie są szczęśliwe. Pewnego dnia Elmer, mając dość bycia innym,
postanawia ruszyć w świat, by zmienić kolor skóry. Kiedy wygląda już jak inne
słonie, dołącza do swojego stada. Lecz stado, które widzi, jest smutne i ciche.
Co się z nim stało? Wkrótce sprawa się wyjaśnia.
Po wysłuchaniu
opowiadania dzieci pracowały w grupach, które miały za zadanie pokolorować
słonia według własnego pomysłu i nadać mu imię. Każdy słoń był inny, a przede
wszystkim wyjątkowy.
Często słyszałam od uczniów:,, Nie lubimy poniedziałków” Jak
więc je polubić? Znalazłam sposób na to, aby to myślenie zmienić. Przeglądając
strony internetowe natknęłam się na stronę,, Domowe urwisy” I to był strzał w
dziesiątkę! Eksperymenty! W ubiegłym roku szkolnym byłam na szkoleniu : ,,
Zabawy badawcze z wodą i powietrzem” Przyszedł więc czas, aby wykorzystać
zdobytą tam wiedzę i podzielić się nią z moimi uczniami. Ogłaszam wszem i
wobec, że ,,Poniedziałki z eksperymentami ‘’ w klasie III D uważam za
otwarte!
W poniedziałek po przyjściu na zajęcia zostałam zasypana
pytaniami, czy będą dzisiaj
eksperymenty. Jestem pewna, że teraz moi uczniowie, nie będą mogli doczekać się
poniedziałków.
Oto nasze poczynania.
Eksperyment ze szklanką i świeczką
Ten
eksperyment miał na celu pokazanie, że ogień potrzebuje tlenu aby mógł się
palić.
Materiały: podstawka, szklanka, świeczka, woda zabarwiona
sokiem, aby było lepiej widać, zapałka.
Przebieg:
Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda , następnie
przykrywamy ją szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgasła, a woda częściowo została wessana ze spodka do szklanki.
Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda , następnie
przykrywamy ją szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgasła, a woda częściowo została wessana ze spodka do szklanki.
Wniosek: Płomień świecy pali się dzięki tlenowi,
gdy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie. Powietrze, które zostanie w
szklance, oziębi się i skurczy. Dzięki temu powstanie miejsce dla wody, która
zostanie wessana do szklanki.
Dmuchanie balonu w butelce
Potrzebujemy:
· balon
· słomkę
· butelkę
W czasie drugiego
doświadczenia próbowaliśmy nadmuchać balon w butelce? Nie da się
zwyczajnie.
Bo oprócz balona
jest już w butelce powietrze. Nie może ono wydostać się na zewnątrz, bo balonik
zamyka szyjkę butelki. Wystarczył prosty zabieg. Wkładamy do butelki słomkę.
Dzięki temu powietrze uchodzi, a my możemy nadmuchać balon.
Poduszkowiec
Wykonanie jest niezwykle proste, potrzebujemy:
- płytę CD,
- klej na gorąco (można użyć plasteliny), -
- korek z butelki z "dziubkiem" i balon.
Korek z butelki mocujemy na środku płyty CD i
następnie dmuchamy balon naciągamy na korek i puszczamy...a nasz poduszkowiec
zaczyna się poruszać pod wpływem powietrza które wylatuje z balona i tworzy
między płytą a podłożem cienką poduszkę powietrzną.
E ksperyment z coca- colą i mentosem
Do butelki z coca-colą wrzuciliśmy mentosa. Tak szybko przebiegł
eksperyment, że aparat nie zdążył uwiecznić całej sytuacji.
Jak nie kochać jesieni..
Jak nie kochać jesieni, jej babiego lata,
Liści niesionych wiatrem, w rytm deszczu tańczących.
Ptaków, co przed podróżą na drzewach usiadły,
Czekając na swych braci, za morze lecących.
Jak nie kochać jesieni, jej barw purpurowych,
Szarych, żółtych, czerwonych, srebrnych, szczerozłotych.
Gdy białą mgłą otuli zachodzący księżyc,
Kojąc w twym słabym sercu, codzienne zgryzoty.
Jak nie kochać jesieni, smutnej, zatroskanej,
Pełnej tęsknoty za tym, co już nie powróci.
Chryzantemy pobieli, dla tych, których nie ma.
Szronem łąki maluje, ukoi, zasmuci.
Jak nie kochać jesieni, siostry listopada,
Tego, co królowanie blaskiem świec rozpocznie.
I w swoim majestacie uczy nas pokory.
Bez słowa na cmentarze wzywa nas corocznie.
Tadeusz Wywrocki
Właśnie. Jak jej nie kochać?
We wtorek próbowaliśmy , jak smakuje aronia i borówka. Miny dzieci były bezcenne. Szczególnie po degustacji aronii.
Wykonaliśmy również pracę plastyczną
Międzynarodowy Dzień Kropki
Dzień Rodziny
Dzisiaj w
klasie II D odbyła się uroczystość z okazji Dnia Mamy i Taty, na którą zostali
zaproszeni rodzice. Uczniowie zaprezentowali się w montażu słowno-muzyczno- tanecznym
.Wykazali się znajomością takich tańców jak: rock and roll, twist, swing w
uliczce oraz tańcem kowbojów. Wierszem, piosenką i tańcem podziękowali Rodzicom
za dobroć, za miłość za to, że po prostu są. Dzieci odegrały humorystyczne
scenki na temat „Rodzina na dobre i na złe” i wręczyli własnoręcznie
przygotowane upominki. Po części artystycznej, na wszystkich gości
czekał słodki poczęstunek przygotowany przez mamy. Wspaniała uroczystość
mogła się odbyć dzięki zaangażowaniu rodziców i uczniów.
Dzień Dziecka
Z okazji Dnia Dziecka wybraliśmy się do Wigierskiego Parku Narodowego
Konkurs Matematyczny Klas II
30 maja 2017 roku odbył się konkurs
matematyczny dla klas II. Wyróżnienie zdobył uczeń naszej klasy: Cezary Chomicz.Gratulujemy.
POBYT W STADNINIE KONI W ŻARNOWIE
Nasza klasa z panią Lucyną i mamą Darii i Błażeja-panią Joanną Zambrzycką spędziła dwa dni w stadninie koni w Żarnowie, koło Augustowa. Słoneczne, cudowne dwa dni.
Nasza klasa z panią Lucyną i mamą Darii i Błażeja-panią Joanną Zambrzycką spędziła dwa dni w stadninie koni w Żarnowie, koło Augustowa. Słoneczne, cudowne dwa dni.
Pod okiem doświadczonej instruktorki uczyliśmy się jazdy konnej, zasad czyszczenia i siodłania koni.Uczestniczyliśmy w grach i zabawach sprawnościowych prowadzonych przez animatorów .
A na koniec pobytu- rodzinne grillowanie z rodzicami.
A na koniec pobytu- rodzinne grillowanie z rodzicami.
Rozstrzygnięcie konkursu plastycznego: ,, Wiosna, ach to Ty”
Konkurs adresowany był do uczniów klas drugich. Temat był bardzo wdzięczny oraz dawał wiele
możliwości do wykazania się swoimi zdolnościami i umiejętnościami plastycznymi.
Dzielnie reprezentowała nas Julia Mikłosz, która zajęła III miejsce.
Jak co roku uczniowie naszej szkoły wzięli udział w międzyszkolnym konkursie literackim "Czy znasz tę książkę" który odbył się w Szkole Podstawowej nr 7.
Dzieci miały za zadanie przeczytać po dwie podane książki i wykazać się ich znajomością.
Naszą klasę reprezentowały: Julia Mikłosz i Maja Komorowska
Oto link do strony Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach.Opisana jest tam nasza ostatnia wizyta.
WIZYTA W KOMENDZIE MIEJSKIEJ STRAŻY POŻARNEJ W SUWAŁKACH
WYPRAWA DO LASU
Wizyta w Komendzie Miejskiej Policji w Suwałkach
Dzisiaj uczniowie naszej klasy zwiedzili Komendę Miejską Policji w Suwałkach.
Spotkania z dziećmi ożywiły policyjne korytarze, bo zwiedzanie komendy było nie lada przeżyciem. Dzieci miały okazję poznać „od wewnątrz” specyfikę służby w Policji, obejrzeć sprzęt i umundurowanie wykorzystywane przez funkcjonariuszy.
Dużo radości sprawiło dzieciom oglądanie motocyklu wykorzystywanego w codziennej służbie oraz radiowozów do których mogli wejść, usiąść na miejscu kierowcy lub na miejscach przeznaczonych dla osób zatrzymanych, włączyć sygnały i pozdrowić kolegów i koleżanki przez zamontowane w radiowozie nagłośnienie.
Udaliśmy się również na strzelnicę.
Zapoznaliśmy się z pracą psa - przewodnika oraz poznaliśmy trudną służbę czworonoga i jego umiejętności.
Dzisiaj wszyscy uczniowie pozwolili,, zakuć się " w kajdanki.
Komendę Miejską Policji w Suwałkach odwiedzili również żołnierze amerykańscy oraz brytyjscy.Mogliśmy poznać różnice w umundurowaniu poszczególnych wojsk. Pytaniom nie było końca.
To był dzień pełen wrażeń.
Fotorelacja z konkursu
Dnia 25 kwietnia odbył się szkolny konkurs piosenki angielskiej
Spośród 32 uczestników, jury wybrało najlepsze głosy.W klasach 1 - 3:
1 miejsce - zajęła uczennica naszej klasy -Natalia Porada
Dzisiaj Natalka reprezentowała nasza szkołę w następnym etapie Konkursu
Piosenki Angielskiej w Szkole Podstawowej nr 9.
Piosenki Angielskiej w Szkole Podstawowej nr 9.
I znów wielki sukces!!!
Natalia wyśpiewała II miejsce
Gratulujemy!
Szczegółowa fotorelacja - jutro
Próby z okazji Dnia Rodziny
Pełne zaangażowanie moich uczniów.
GRATULUJEMY!
Gratulujemy!
ŚWIĄTECZNIE
Biegające dyktando!
To hit dzisiejszego dnia.Jeszcze nigdy nie miałam takiej sytuacji, żeby dzieci poprosiły mnie o powtórkę dyktanda.Do dzisiaj!Tak więc na prośbę moich uczniów jutro również piszemy dyktando.
Zawitała wiosna.
KLASOWE TALENTY
...,,Każdy ma jakiegoś bzika, każdy jakieś hobby ma.."
Wiktor bardzo lubi origami. Dzisiaj zaprezentował mi w klasie prace stworzone przez siebie. Nie mogłam ,, oprzeć się pokusie" i postanowiłam zamieścić je na naszym blogu.
WYJŚCIE NA KRĘGLE I DO PIZZERII
Jak widać po minach moich uczniów: TO BYŁ WSPANIAŁY DZIEŃ!
Dziękuję dla mamy Lenki, która towarzyszyła nam w tej wyprawie .
NAUKA TAŃCA ,,SWING W ULICZCE"
Jakość filmów odbiega od ideału, ale chcę by zobaczyli Państwo chociaż namiastkę tego co robimy między poszczególnymi edukacjami.
POSZUKIWANIE WIOSNY NA ,,KACZYM DOŁKU"
ZABAWY Z ,,DOMOWĄ CIASTOLINĄ"
Oto link do strony, na której znajdziecie przepis:http://www.mamawdomu.pl/2014/01/jak-zrobic-ciastoline.html
TWORZYMY PTAKI ,,CUDAKI"
8 MARCA
WIZYTA W MUZEUM OKRĘGOWYM W SUWAŁKACH
8 marca klasa II D świętowała Dzień Kobiet i Mężczyzn. Chłopcy zachowali się na medal. Pamiętali o swoich damach.A damy o swoich mężczyznach. Wszyscy nawzajem obdarowali się prezentami.Z tej okazji postanowiliśmy upiec gofry, które znikały ,,jak świeże bułeczki"Dzielnie pomagała nam jedna z mam - pani Ewelina.Dziękujemy za ten piękny dzień.
WARSZTATY PLASTYCZNE W SUWALSKIM OŚRODKU KULTURY( JESIEŃ 2016)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz